Vitamin D
Vitamin D

Vitamin D

Da v današnjem času ne bi brali o tem kako pomemben je vitamin D za naše zdravje, je skorajda nemogoče. Ali je ta vitamin res tako pomemben? Odgovor je DA! Danes je o vitaminu D znanega že mnogo. Sončni vitamin, kot mu pravimo tudi drugače je zelo pomemben tako za naše dobro počutje, kot za preprečevanje bolezni na splošno.

Vitamin D je v maščobah topen vitamin in v telesu nastopa kot hormon. Poznamo dve obliki vitamina D: vitamin D2 (ergokalciferol) in vitamin D3 (holekalciferol), absorpcija slednjega naj bi bila boljša. Vitamin D ima glavno vlogo pri absorpciji kalcija v prebavilih, ki je pomemben mineral za vzdrževanje in normalno rast zdravih kosti, zob in mišic.

Pri dojenčkih in otrocih je lahko pomanjkanje vitamina D nevarno, privede lahko celo do rahitisa. Rahitis je bolezen kosti, za katero je značilno, da se kostno tkivo zmehča, kosti pa postanejo občutljive, se upognejo, lahko pa tudi zlomijo. Pri odraslih se pri blagem pomanjkanju vitamina pojavijo utrujenost, izčrpanost, mišični krči. Pri izredno nizki koncentraciji vitamina D v telesu pa lahko privede do slabše absorpcije kalcija s tem pa tudi do nizke gostote kosti, pojavijo se lahko spontani zlomi in kasneje osteoporoza.

Pomanjkanje vitamina D so raziskovalci povezali tudi s slabšim delovanjem celotnega imunskega sistema. Osebe hitreje zbolijo za virusom gripe in prehlada. Nizka raven vitamina D v telesu naj bi bila povezana tudi s povečanim tveganjem za bolezen arterij ter z nihanjem razpoloženja, depresijo ter nekaterimi drugimi hujšimi boleznimi, kot so rakava obolenja in avtoimunske bolezni. Ste že slišali za zimsko depresijo?

Uživanje vitamina D je zelo priporočljivo v jesenskih in zimskih mesecih. Priporoča se jemanje vitamina D nekje od oktobra pa vse tja do maja. Ker je izpostavljenost soncu vedno manjša, je tudi možnost, da bi dobili zadostno količino Vitamina D majhna. Nekateri ljudje zaradi načina življenja ali dela ne prejmejo dovolj sončnih žarkov (zadrževanje v zaprtih prostorih in pisarnah). Drugi pa se soncu izogibajo zaradi škodljivih učinkov, ki jih omenjajo vse pogosteje – spremembe na koži, ki lahko povzročijo razvoj kožnega raka, opekline in prezgodnje staranje kože. Razlog, da s soncem prejmemo premalo vitamina D je tudi v geografskega pasu, v katerem živimo.

Ogrožena skupina so tudi starejša populacija, ki večino časa prebijejo v zaprtih prostorih in nosečnice, pri katerih lahko pomanjkanje vitamina D vodi do preeklampsije (stanje z visokim krvnim tlakom in visoko ravnjo beljakovin v urinu), sladkorne bolezni, lahko pride celo do zastoja rasti ploda ali prezgodnjega poroda. Nosečnica mora prejeti dovolj vitamina D, da se plodu kosti pravilno oblikujejo.

Čeprav se vitamin D sintetizira v koži pod vplivom sončne svetlobe, se njegova pretvorba bistveno zmanjša, če je koža prekrita z oblačili ali je namazana s sončno kremo. Takrat posežemo po naravnih prehranskih dopolnilih. Po vitaminu D, ki je naravno pridobljen iz lišajev, je veganom prijazen in se odlično absorbira.

Po zaužitju vitamin D3 absorpcija poteče v tankem črevesju, nato se presnavlja v jetrih, kjer prehaja v tako obliko, da jo kri lahko ponese po telesu. V ledvicah pa se vitamin D pretvori v hormon. Da je absorpcija vitamina dobra, mora tudi črevesna flora biti zdrava!

V Sloveniji se vitamin D3 priporoča dodajati dojenčkom že po prvem tednu starosti. Odmerek 400IE (10 µg) je priporočljiv za dojenčke od prvega tedna starosti do enega leta in velja tako za dojene dojenčke, kot dojenčke, ki prejemajo mlečno formula. Za otroke nad enim letom starosti je priporočen dnevni odmerek 800IE (20 µg).

Nosečnice, doječe matere, bolniki, osebe, ki okrevajo po bolezni, osebe z motnjami prebave, osebe ki uživajo zdravila ali osebe s prekomerno težo imajo povečano tveganje za pomanjkanje vitamina D. Te osebe potrebujejo individualno svetovanje, lahko pa se vedno odpravijo na testiranje vitamina D v krvi. V večini primerov jim vitamina primanjkuje.

Po priporočilih Evropske agencije za varnost hrane (EFSA) je zgornja meja dnevnega vnosa vitamina D3:

  • za otroke od rojstva do enega leta 25 µg (1000 IE),
  • za otroke od 1 do 10 leta 50 µg (2000 IE),
  • od 11 leta naprej, vključno za nosečnice in doječe matere, 100 µg (4000 IE).

Pa poglejmo, katere zdravstvene trditve dovoli EFSA (Evropska agencija za varnost hrane) glede vitamina D:
– prispeva k delovanju imunskega sistema,
– prispeva k normalni ravni kalcija v krvi,
– prispeva k normalni absorpciji kalcija in fosforja,
– prispeva k delovanju mišic,
– prispeva k ohranjanju zdravih kosti,
– prispeva k ohranjanju zdravih zob,
– ima vlogo pri delitvi celic.

Vitamin D je za zdravje pomemben. Pomembna pa je tudi skrb za telo, zdrav način življenja in gibanje, posebno v naravi.