Pomanjkanje železa v nosečnosti
Pomanjkanje železa v nosečnosti

Pomanjkanje železa v nosečnosti

Pomanjkanje železa v nosečnosti je eden najpogostejših težav, ki ga imajo nosečnice. V tem zapisu si lahko preberete, kar morate vedeti o vzrokih, simptomih in preprečevanju pomanjkanja železa.

Raziskave so pokazale, da je pomanjkanje železa globalni problem, saj prizadene kar do 52% nosečnic. (1) Pomanjkanje železa (t.i. anemija) pomeni, da ima vaša kri premalo rdečih krvničk, ki bi prenašala kisik po telesu v vaša tkiva in v dojenčka.

Med nosečnostjo telo proizvede več krvi, da lahko podpira rast vašega dojenčka. Če nosečnica ne dobi dovolj hranil in železa, se posledično kri slabša in lahko nastanejo zapleti.

Povzetek:

Vzroki za pomanjkanje železa v nosečnosti

Simptomi za pomanjkanja železa v nosečnosti [9 znakov pomanjkanja]

Kako preprečiti pomanjkanje železa v nosečnosti

Kakšne so potrebe po železu v nosečnosti?

Kako zdravimo slabokrvnost

Zaključek

Pomanjkanje železa pri nosečnicah
Pomanjkanje železa pri nosečnicah

Vzroki za pomanjkanje železa v nosečnosti

V nosečnosti je pomanjkanje železa najpogosteje povezano z pomanjkanjem železa v hrani pred in/ali med nosečnostjo.

Med nosečnostjo se količina krvi v telesu poveča kar za 50 odstotkov. Povečanje količine krvi je nujna, da se lahko oskrbuje dojenčka. Če zaloge železa v telesu niso zadostne, se upočasni tvorjenje hemoglobina. Hemoglobin skrbi za prenos kisika v tkiva in posledično za  povečanje energije. Če zaloge železa ni, ni potrebne življenjske energije. Posledica – utrujena bodoča mamica.

Vrste anemij

V večini primerov pomanjkanje železa v nosečnosti povzroči pomanjkanje železa v prehrani pred in/ali med nosečnostjo. Manj pogosti so ostali primeri anemij.

Katere anemije se lahko razvijejo?

Najpogostejša med vsemi je anemija zaradi pomanjkanje železa. Pojavi se takrat, ko telo ne dobi zadostne količine železa za proizvodnjo ustreznih količin hemoglobina. To je po navadi zaradi uživanja prehrane z nizko vsebnostjo železa.

Poznamo tudi anemije zaradi pomanjkanja folata in vitamina B12. Telo folate potrebuje za izgradnjo rdečih krvničk. Pomanjkanje folata (folne kisline) lahko pripelje do nekaterih vrst prirojenih napak (nepravilnosti nevralne cevi). Uživanje folne kisline je priporočljivo že pred zanositvijo.

Manj pogoste so anemije zaradi jemanja nekaterih zdravil (nesteroidnih protivnetnih zdravil), zaradi izgube krvi, razjed na želodcu,  bolezni črevesja, požiralnika in zaradi težkih boleznih.

Kaj so rdeče krvničke ali eritrociti, hemoglobin in železo?

Pomanjkanje železa - hemoglobin
Pomanjkanje železa – hemoglobin

Vrnimo se k osnovam. Kaj so rdeče krvničke ali eritrociti, kaj je hemoglobin in kakšno vlogo ima pri vsem tem železo? Razložimo.

Rdeče krvničke ali eritrociti so krvne celice, ki naše telo oskrbujejo s kisikom. Rdeče krvničke so napolnjene s pigmentom imenovanim hemoglobinom. Ta tudi daje eritrocitom rdečo barvo.

Hemoglobin se nahaja v rdečih krvničkah, je rdeče barvilo, ki vsebuje železo. Naloga hemoglobina je prenos kisika od pljuč do ostalih tkiv, tudi do dojenčka.

Železo je mineral, ki je pripet na hemoglobinu in ima pomembno vlogo pri vezavi kisika.

Simptomi za pomanjkanje železa v nosečnosti [9 znakov pomanjkanja]

Velikokrat se simptomi pomanjkanja železa v nosečnosti zamenja z simptomi same nosečnosti. Šele ko zdravnik opravi krvne preiskave, ponavadi odkrije pomanjkanje železa.

Poglejmo si nekaj znakov, ki se lahko pojavijo pri pomanjkanju železa.

9 znakov pomanjkanja:

  • utrujenost in pomanjkanje energije,
  • izčrpanost,
  • slabost,
  • glavobol,
  • hiter in neenakomeren srčni utrip,
  • zasoplost,
  • bleda koža,
  • krhki nohti,
  • sindrom nemirnih nog.

Če imate kateregakoli od teh znakov ali pa če ste zaskrbljene, pokličite svojega zdravnika ali ginekologa in se posvetujte z njim.

Kako preprečiti pomanjkanje železa v nosečnosti?

V nosečnosti in pri dojenju so potrebe po železu večje. Prehrana je ključnega pomena pri preprečevanju pomanjkanja železa. Zdravo raznoliko prehrano lahko dopolnjujemo s prehranskimi dodatki, ki so prilagojena nosečnicam. 

Hrana, bogata z železom [ali je to dovolj?]

Vitamini za nosečnice
Vitamini za nosečnice. Izdelek si oglejte tukaj.

Mnogokrat lahko z raznoliko polnovredno hrano preprečimo pomanjkanje železa. Največ železa vsebujejo svinjska in telečja jetra. Bogata z železom so tudi temno zelena listnata zelenjava (vodna kreša, ohrovt),  leča, jajca.

Priporočljivo se je izogibati čaju, kavi, mleku in mlečnimi izdelki, saj zavirajo vsrkavanje železa.

Mogoče je pomembno spomniti tudi na to, da vsrkavanje železa poteka v tankem črevesju. Pomembno vlogo pri tem igra tudi zdrava črevesna mikrobiota.

Prehranski dodatki, ki jih nosečnice smejo uživati

Nosečnice smejo uživate prehranska dopolnila, ki so prilagojene potrebam nosečnicam. O sočasnem uživanju zdravil in dopolnil, naj se posvetujejo z zdravnikom / ginekologom.

Kakšne so potrebe po železu v nosečnosti?

Dnevne potrebe po železu pred nosečnostjo so okoli 15 mg dnevno. V nosečnosti se dnevni odmerek poveča na 30 mg dnevno. Vse anemije bomo težko preprečili. Uživanje zadostne količine železa z uravnoteženo hrano lahko mnogokrat prepreči pomanjkanje.

Uživaje nosečnicam prilagojenih pranatalnih pripravkov pokriva celoten asortima vseh pomembnih hranil, kot so folna kislina, vitamin B12 in seveda železo. Uživanje folne kisline in ostalih hranil se priporoča že pred nosečnostjo.  

Kako zdravimo slabokrvnost

Če je pri nosečnici ugotovljena slabokrvnost, jo zdravi zdravnik / ginekolog! Da do slabokrvnosti ne pride, pa si lahko pomagajo z raznoliko prehrano in s prehranskimi dopolnili primernimi za nosečnice.

Zaključek

Pomanjkanje železa v nosečnosti spremlja zdravnik / ginekolog. Kar pa lahko storite same, da preprečite pomanjkanje železa v krvi, pa ste lahko prebrale v zgornjem zapisu.

Članek na spletni strani BioKatka.si je zgolj informativnega značaja in ni namenjen zdravljenju. Najboljša prehranska dopolnila, ki so opisana v članku niso nadomestilo za uravnoteženo prehrano. Pred uporabo prehranskih dopolnil se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom.

Viri:

1 – PMC US National Libery of MedicineTa mora biti –

2 – PubMed

3 – WebMD