Najboljša prehranska dopolnila [5 najboljših prehranskih dopolnil za dvig energije]
Najboljša prehranska dopolnila

Najboljša prehranska dopolnila [5 najboljših prehranskih dopolnil za dvig energije]

Najboljša prehranska dopolnila so tista, ki nam pomagajo pri vzdrževanju zdravja in izboljšanju počutja tudi v dneh, ko zaradi pomanjkanja časa nimamo priložnosti izpolniti ključnih treh dejavnikov za optimalno dnevno počutje in zadostno raven energije. Glavni dejavniki za optimalno počutje in zadostno mero energije so:

  • uživanje zdrave in uravnotežene hrane,
  • veliko gibanja, telovadbe, telesne aktivnosti
  • zadostna mera spanca.

V sodobnem načinu življenja seveda ni vedno mogoče, da bi vse dejavnike vzdrževali na zadostnem nivoju. Posledica je slabše počutje, pomanjkanje energije za vsakodnevna opravila in večja izpostavljenost virusom, ki nas lahko še dodatno oslabijo.

Povzetek

Katera so najboljša prehranska dopolnila?

1. Ashwagandha

2. Koencim Q10

3. Vitamin B12

4. Železo

5. Vitamin C

Katera so najboljša prehranska dopolnila?

Čeprav ni skrivnost, da lahko nekatera prehranska dopolnila izboljšajo naše zdravje, niso vsi vitamini in minerali izdelani enako. Nekatere znamke prehranskih dopolnil pri proizvodnji uporabljajo aditive in sestavine, ki niso zdrave in zato v prehranskih dopolnilih nimajo kaj iskati. Taka prehranska dopolnila lahko povzročijo organizmu več škode kot koristi.

Najboljša prehranska dopolnila naj bodo naravna. Izbrane blagovne znamke prehranskih dopolnil pa naj bodo take, ki so preizkušene, certificirane in narejene iz kakovostnih naravni sestavin. S tem si zagotovimo, da bomo uživali bogate in čiste dodatke, ki jih bo naše telo učinkovito uporabljalo.

1. Ashwagandha

Ashwagandha je starodavno zdravilno zelišče iz Indije. Po objavljenih študijah se njeni zdravilni učinki kažejo v povečanju odpornosti telesa na fizični in duševni stres ter izboljšanju koncentracije (1)

V raziskavah so dokazali, da so ljudje, ki so jemali ashwagandho, imeli do 28% nižje ravni kortizola – to je hormona, ki se odziva na stres (2)

Ashwagandha ublaži utrujenost, povezano s telesno vadbo. Študija na elitnih kolesarjih je pokazala, da se z jemanjem tega prehranskega dopolnila lahko poveča vzdržljivost tudi do 7%, kar v vrhunskem športu pomeni ogromno. (3)

Raziskave kažejo, da so dodatki ashwagandha varni in imajo majhno tveganje za neželene učinke (4).

Prehransko dopolnilo ashwagandha
Starodavno zdravilno zelišče iz Indije – Ashwagandha

Pozitivni učinki ashwagandhe:

Izboljšanje delovanje ščitnice

Ena glavnih prednosti ashwagandha je njegova sposobnost, da stimulira ščitnico in ji pomaga pri optimalnem delovanju. Učinkovita je tako pri čezmerno aktivnih kot premalo aktivnih motnjah ščitnice.

Zmanjševanje stresa in tesnobe

Kot že omenjeno, je to najbolj poznana prednost tega zelišča, saj nam pomaga, da ostanemo mirni v okolju z visokim pritiskom

Razstrupljanje telesa

Ashwagandha lahko telo zaščiti pred okužbami zaradi svojih antioksidativnih in razstrupljevalnih lastnosti.

Izboljšanje spomina in delovanja možganskih celic

Uživanje ashwagandhe kot naravnega blažilca stresa je vsekakor koristno. Encimi za razstrupljanje pa zaustavljajo kemikalije, ki spodbujajo staranje in obrabo telesa. S tem se izvaja tudi podpora spominu – dokazano je, da ashwagandha po osmih tednih uživanja pomaga povečati spomin in kognitivne funkcije pri odraslih.

Stimuliranje imunskega sistema

Ashwagandha kot adaptogen pomaga zmanjšati vnetja v telesu in pomaga imunskemu sistemu pravilno delovati. Ne le, da se poveča število belih krvnih celic, ampak raziskave kažejo, da lahko ashwagandha poveča proizvodnjo imunoglobulina. Imunoglobulini so protitelesa, ki se borijo proti boleznim v našem imunskem sistemu, ashwagandha pa pomaga telesu, da teh protiteles razvije še več.

2. Koencim Q10

Koencim Q10, znan tudi kot CoQ10, je spojina, ki pomaga ustvarjati energijo v naši celicah. Vse telesne celice vsebujejo CoQ10, čeprav imajo srce, ledvica in jetra najvišjo raven. Telo to spojino proizvaja samo, vendar se njegova proizvodnja s starostjo običajno zmanjšuje. Ribe, meso in oreški vsebujejo CoQ10, ampak v premajhnih količinah, da bi občutno se raven v telesu občutno povečala (5). Na srečo lahko CoQ10 dobite tudi preko prehranskih dopolnil ali hrane.

Zdravstvena stanja, kot so bolezni srca, možganske motnje, diabetes in rak, so običajno povezana z nizko stopnjo Koencima Q10 (6). Ni pa raziskano ali je nizka raven koencima Q10 povzročitelj bolezni ali njena posledica.

Je pa zagotovo, da je ogromno raziskav pokazalo, da ima CoQ10 številne pozitivne vplive na naše zdravje.

Pozitivni učinki koencima Q10

Koencim Q10 štejemo med najboljša prehranska dopolnila zaradi pozitivnih vplivov:

  • Blaženje težav pri boleznih srca
  • Zdravljenje plodnosti – s starostjo se niža število in kakovost jajčec. Koencim lahko to nižanje upočasni.
  • Ohranja mladostni videz kože, s povečanjem proizvodnje energije v kožnih celicah in spodbujanjem antioksidativne zaščite
  • Zmanjševanje glavobolov
  • Blaženje težav pri diabetesu

3. Vitamin B12

Tako kot ostali vitamini skupine B, tudi vitamin B12 pomaga pretvoriti hrano, ki jo jemo, v energijo, ki jo lahko uporabljajo naše celice. Pomaga tudi pri ohranjanju zdravega živčevja in zdravih krvnih celic v telesu. (7)

Kje najdemo vitamin B12?

Vitamin B12 najdemo v različnih živalskih beljakovinah, kot so meso, ribe in mlečni izdelki. Z uživanjem uravnotežene prehrane se zagotavlja vse potrebe po vitaminu B12.

Kdo so ljudje, ki čutijo pomanjkanje vitamina B12?

Do pomanjkanja vitamina B12 pride, če se hrane, ki vsebuje vitamin B12 uživa premalo ali pa, če telo ni sposobno vitamina B12 absorbirati iz zaužite hrane. Skupine, ki ponavadi najbolj čutijo pomanjkanje vitamina B12 so:

  • Starejši ljudje (10-30%), ki proizvajajo manj želodčne kisline in beljakovin, ki so potrebne za pravilno absorpcijo vitamina B12 (9).
  • Vegetarijanci in vegani so v nevarnosti pomanjkanja B12, saj je živalska hrana edini naravni vir tega vitamina (10).
  • Osebe z motnjami prebavil. Bolezni, ki vplivajo na prebavila (npr. Celiakija, Crohnova bolezen, Ulcerozni kolitis), lahko motijo sposobnost telesa za absorpcijo B12 (11).

Ne obstajajo pa nobene znane študije, da bi lahko vitamin B12 ali kateri koli od vitaminov iz skupine B – povečal energijo pri ljudeh, ki imajo zadostno raven tega vitamina (8).

Vitamin B12 spada med najboljša prehranska dopolnila zato, ker ima pomembno vlogo pri proizvodnji energije. Staranje, izločanje živalskih proizvodov iz naše prehrane in bolezni, ki vplivajo na prebavni trakt, lahko prispevajo k nizki ravni B12 in povzročijo utrujenost in šibkost.

4. Železo

Med najboljša prehranska dopolnila seveda spada tudi železo. Železo je nepogrešljivo za telo, saj ustvarja hemoglobin. Hemoglobin je beljakovina v rdečih krvnih celicah, ki prenaša kisik iz pljuč do organov in tkiv po telesu.

Brez ustrezne ravni železa naše rdeče krvne celice ne morejo učinkovito prenašati kisika v telesna tkiva. To povzroča anemijo s pomanjkanjem železa, ki povzroča šibkost in utrujenost (12).

Vzroki za anemijo s pomanjkanjem železa so: (13):

  • Prehrana, ki ne vsebuje dovolj železa: Najbogatejši viri hrane z železom so meso in morski sadeži. Potrebe po železu pri veganih so 1,8-krat večje kot pri ljudeh, ki jedo meso.
  • Več kot polovica železa v telesu je v krvi. Zato lahko izguba krvi močno zniža raven železa v telesu.
  • Nosečnost: Nosečnice potrebujejo dvakrat več železa za zagotavljanje normalnega razvoja ploda. Na žalost približno polovico vseh nosečnic oslabi anemija s pomanjkanjem železa.

V teh primerih je potreben dodatek železa, ki preprečuje zaplete, povezane z anemijo pomanjkanja železa, vključno z utrujenostjo.

Prekomeren vnos železa je lahko tudi nevaren za zdravje zato se pred jemanjem posvetujte s svojim zdravnikom, ki bo preveril ali so prehranski dodatki železa pravi za vas.

Rdeče krvne celice potrebujejo železo za dovajanje kisika v telesna tkiva. Brez železa je dostava kisika v celotno telo omejena, kar lahko povzroči izjemno utrujenost. Dieta s prehrano, ki je siromašna z železom, prekomerna izguba krvi in nosečnost lahko povečajo potrebe po železu.

5. Vitamin C

Vitamin C je v vodi topen vitamin, ki v telesu igra pomembno antioksidativno vlogo. Najdemo ga v sadju in zelenjavi (predvsem pomaranče, jagode, kivi, paprika, brokoli, ohrovt in špinača).

Priporočeni dnevni vnos vitamina C je 75 mg za ženske in 90 mg za moške (14). Večjo potrebo po vitaminu C imajo kadilci, različni bolniki in ljudje s povečano fizično aktivnostjo.

Običajno je priporočljivo, da se vse potrebne doze vitamina C pridobijo iz živil. Vsebnost vitamina C v živilih se izgublja s toplotno obdelavo ali z z dolgoročnim shranjevanjem. Mnogi ljudje se rajši obrnejo na prehranska dopolnila, da bi zadovoljili svoje potrebe.

Prednosti uživanja prehranskega dopolnila – vitamina C:

  • Lahko pomaga pri zmanjševanju tveganj za nastanek kroničnih bolezni
  • Lahko pomaga pri uravnavanju visokega krvnega pritiska
  • Lahko pomaga pri zmanjševanju tveganj za razvoj bolezni srca
  • Sodeluje pri tvorbi kolagena, ki potreben za normalno delovanje žil, kosti, hrustanca, dlesni, kože in zob
  • Povečuje odpornost imunskega sistema

Nedokazani vplivi vitamina C:

Spodaj so našteti še nekateri vplivi, ki jih pripisujejo vitaminu C, vendar pa zanje ni dokazanih študij ali pa je informacij premalo:

  • Preprečevanje pogostih prehladov
  • Zmanjševanje tveganj za rakava obolenja
  • Ščitenje proti očesnim boleznim

Članek na spletni strani BioKatka.si je zgolj informativnega značaja in ni namenjen zdravljenju. Najboljša prehranska dopolnila, ki so opisana v članku niso nadomestilo za uravnoteženo prehrano. Pred uporabo prehranskih dopolnil se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom. Članek je povzet po spletni strani (15).