Krepitev imunskega sistema [Vse o tem kako okrepiti imunski sistem]

Krepitev imunskega sistema [Vse o tem kako okrepiti imunski sistem]

Imunski sistem je obrambni sistem v človeškem organizmu, ki je sestavljen iz kompleksnih tkiv (bezgavke, mandlji, vranica, kostni mozeg) ter celic, ki se nahajajo v našem črevesju in na sluznici dihal. Imunski sistem mora zaznati širok spekter povzročiteljev bolezni, znanih kot patogeni, od virusov do parazitov in glivičnih obolenj. Te vsiljivce mora razlikovati od zdravega tkiva organizma. S to evidenco mikrobov lahko obrambni sitem nevarnost vsiljivcev hitro prepozna in jo uniči, če ti ponovno poskušajo vstopiti v naše telo. Če je krepitev imunskega sistema dobra, bo imel večje možnosti, da mu to uspe.

Zakaj je krepitev imunskega sistema pomembna?

Če je obrambni sistem oslabljen, je podvrženost patogenim virusom in bakterijam veliko večja. V najboljšem primeru to čutimo kot pogoste prehlade, gripe, vsakodnevno utrujenost. V hujših primerih pa lahko staknemo tudi angino, pljučnico, bronhitis, glivična obolenja. Krepitev imunskega sistema je zelo pomembna, če hočemo, da je naše telo pripravljeno na spremembe, kot so letni časi (zunanje temperature), stres, psihofizična nihanja.

Pridobljena in prirojena imunost

Nekatere imunosti so prirojene in jih imamo že od rojstva, druge – pridobljene imunosti pa je potrebno pridobivati in nadgrajevati skozi življenje. Pomembno je torej, da se imunski sistem skozi življenje uči in izpopolnjuje. To pomeni, da mora prepoznati čim več nevarnosti. Samo če bo krepitev imunskega sistema uspešna, nas bo tak sistem lahko zaščitil in vzpostavil trajno odpornost pred vdori škodljivcev.

Kako deluje imunski sistem človeka?

Imunski sistem deluje tako, da prepozna in identificira okužbo ali poškodbo v telesu. To se pokaže v reakciji imunskega sistema z nalogo, da popravi nastalo kožo in s ciljem vzpostavitve ponovnega normalnega delovanja. Mnogi, ki zbolijo so mnenja, da so simptomi, ki se pokažejo vzrok virusa ali okužbe. Vendar so simptomi dejansko znak, da se je imunski sistem odzval in se telo bori proti okužbi ali virusi.

Vitamin D
Vitamin D je pomemben tako za dobro počutje kot tudi za preprečevanje bolezni. S klikom na sliko si poglejte v kakšnih oblikah si lahko privoščite vitanin D in ostale vitamine najboljših blagovnih znamk Terranova in Viridian.

Tako imamo na primer ob prehladu občutek zamašenosti, iz nosu nam silijo izcedki, lahko imamo povišano telesno temperaturo. Ob tem se pritožujemo kako zelo smo bolni in kako naš imunski sitem ne deluje. Toda z vsakim simptomom prehlada se kaže tudi odziv imunskega sistema.

Zato tudi ni dobro, da telesno temperaturo takoj znižujemo, saj se imunski sistem z njo bori proti bolezni. Seveda se priporoča obisk zdravnika, ki mora potrditi, da vročina ni znak kakšnega drugega obolenja.

Z nekaterimi okužbami, kot sta gripa in prehlad, se je treba večkrat boriti, saj so lahko virusi, ki bolezen povzročijo različni. Prehlad ali gripa enega virusa vam ne daje imunosti proti drugim.

Kakšni so vzroki za padec imunske odpornosti [in kdaj nam odpornost najbolj pade]?

Velik odstotek virusnih obolenj se pojavi v jesenskih in zimskih mesecih, kar ljudje na splošno povezujejo s padcem zunanjih temperatur in deževnimi dnevi. To vsekakor ni glavni vzrok za povečanje števila virusov. Na slabšanje odpornosti imunskega sistema bolj kot zunanje okolje, vpliva življenjski slog. Jesenski prehladi, ki jim sledijo virusi gripe so posledica bivanja in zadrževanja v zaprtih prostorih, kjer se okužbe veliko hitreje širijo.

Nenazadnje smo ob lepem vremenu veliko več zunaj na zraku in naše telesne aktivnosti so bolj pogoste. Znano je, da ljudem, ki se zadržujejo zunaj v vseh vremenskih razmerah in tudi pri nizkih temperaturah odpornost ne pade in ne zbolevajo tako pogosto.

Vzrok za padec odpornosti imunskega sistema je tudi daljša izpostavljenost stresu. Na primer delo na velikem in zahtevnem projektu v službi ali pa čustveni in nestabilni situaciji doma. Stres namreč zmanjšuje raven belih krvnih celic, ki pomagajo v boju proti okužbam.

Kaj lahko storimo za krepitev imunskega sistema?

V nadaljevanju si poglejmo kaj lahko za krepitev imunskega sistema naredimo sami. Vsekakor med najpomembnejše dejavnike sodijo pravilna izbira prehrane in prilagoditev življenjskega stila oziroma navad.

Najboljša hrana za krepitev imunskega sistema [7 hranil za dvig odpornosti ]

1. Agrumi ali citrusi

Večina ljudi se pri prehladu najprej obrne na vitamin C.,saj pomaga pri graditvi odpornosti imunskega sistema. Vitamin C naj bi povečal proizvodnjo belih krvnih celic, ki so ključne za boj proti okužbam.

mandarine  za krepitev imunskega  sistema
Mandarine – citrusi so pomemben vir vitamina C

Najbolj priljubljeni citrusi so: grenivke, pomaranče, klementine, mandarine, limone, limete. Telo vitamina C ne proizvaja in ne shranjuje. Priporočena dnevna količina za večino odraslih je 75 mg za ženske in 90 mg za moške

Če se odločite za dodatke, se izogibajte jemanju več kot 2000 miligramov (mg) na dan.

2. Rdeča paprika

Če vzamemo enako težka dela rdeče paprike in pomaranče (28g), ima rdeča paprika skoraj 3-krat več vitamina C (127 mg) kot pomaranča (45 mg). Poleg krepitve imunskega sistema lahko vitamin C pomaga tudi pri vzdrževanju zdrave kože. Rdeče paprike so tudi bogat vir beta karotena. Beta karoten, ki ga telo pretvori v vitamin A, pomaga ohranjati zdrave oči in kožo.

3. Brokoli

Brokoli je zelo bogat z vitamini in minerali. Brokoli je z vitamini A, C in E ter vlakninami in številnimi drugimi antioksidanti ena najbolj zdravih zelenjav. Da čim bolj ohranimo njegovo moč, je pomembno, da ga kuhamo čim manj – ali še bolje, sploh ne.

4. Česen

Česen najdemo v skoraj vsaki kuhinji na svetu in je zelo dober za naše zdravje. Že v zgodovini so prepoznali njegovo vrednost, saj je znan tudi kot naravni antibiotik. Česen lahko upočasni tudi strjevanje arterij in obstajajo nekatere raziskave, ki kažejo, da naj bi pomagal zniževati krvni tlak.

Česen za krepitev imunskega  sistema
Česen – naravni antibiotik
5. Ingver

Tudi ingver je hrana na katero se marsikdo obrne, ko zboli. Ingver naj bi pomagal pri zdravljenju vnetega grla in slabosti. Imel naj bi celo lastnosti za zniževanje ravni holesterola.

6. Špinača

Špinača ni samo bogata z vitaminom C – polna je tudi številnih antioksidantov in beta karotena. Oboje povečuje odpornost imunskega sistema za boj proti okužbam. Podobno kot brokoli je tudi špinača najbolj zdrava, če je kuhana čim manj, da ohrani hranila. Vsebuje tudi vitamin A in vitamin E.

7. Jogurt

Izbirajte jogurte, ki so probiotični. Najbolje je, da so navadni, brez dodanih arom in sladkorjev. Če vam je okus prekisel, ga lahko izboljšate z žličko medu. Jogurt je lahko tudi odličen vir vitamina D, zato poskusite izbrati znamke, obogatene s tem vitaminom

Krepitev imunskega sistema s prilagoditvijo življenjskih navad

Življenjske navade in način življenja se po navadi prepletata, zato je težko čez noč vse obrniti na glavo, saj pogosto ni vse odvisno od nas samih.

Način življenja

Kot smo že omenili v prejšnjem poglavju sta hrana in zdravi polnovredni obroki ključ do zdravja. Zato je pomembno, da jemo večkrat na dan po malem in da je naš prvi obrok zajtrk. Poizkusimo se izogniti hitremu tempu in hitremu zaužitju obrokov. Ni treba posebej poudarjati, da alkohol, kajenje, mrzle pijače, stres in tesnoba povzročajo padec odpornosti imunskega sistema. Svoj delavnik in navade poizkusimo organizirati tako, da bo stresa čim manj.

Stres lahko dodatno oslabi imunski sistem in človeka naredi bolj dovzetnega za bolezni. Za zmanjševanje in obvladane stresa se lahko poslužite joge, meditacije, športa, ukvarjanje s hobiji, ohranjanje prijateljskih in družinskih vezi.

Zadostna mera spanca

Pomanjkanje spanca ima na imunski sistem podoben učinke kot stres. Pomanjkanje spanja moti normalno proizvodnjo belih krvnih celic, ki so ključna sestavina imunskega sistema telesa.

Šolarji in najstniki naj bi dnevno potrebovali 9-10 ur spanca, odrasli pa 7-8 ur. Če je naš spanec prekratek in to traja dalj časa, potem naše telo ni sposobno reagirati na morebitne vdore vsiljivcev. Prvi znak, ki ga imunski sitem sporoča neprespanemu človeku je, da takega človeka zebe, kljub običajnim zunanjim temperaturam. Organiziramo si spanje tako, da hodimo vsak dan spat čim bolj ob isti uri.

Šport, rekreacija, zrak, gibanje,

Zdrav duh v zdravem telesu je slogan, ki še vedno velja. Priporoča se čim več vsakodnevnega gibanja na prostem. Redna vadba ohranja telo zdravo. Vaja poleg tega, da krepi telo, sprošča endorfine, ki zmanjšujejo raven stresa. Če je naš imunski sitem slab je pomembno, da ne pretiravamo, saj lahko prekomerna telovadba imunski sistem še dodatno oslabi. Vendar pa bo redna vadba z nizko intenzivnostjo verjetno koristna.

Vitamini, ki so pomembni za krepitev imunskega sistema

Vitamin C  Kot smo že poudarili je za krepitev imunskega sistema zelo pomemben vitamin C. Vitamin C lahko pomaga pri preprečevanju virusnih, bakterijskih in drugih okužb tako, da skrajša trajanje prehladov in deluje kot naravni antihistaminik in protivnetno sredstvo.

Vitamin D je eno najpomembnejših hranil za krepitev imunskega sistema, ki lahko zmanjša tveganje za prehlad in gripoPrispeva k normalni absorpciji kalcija in fosforja, s tem pa tudi k ohranjanju zdravih kosti in zob.

Vitamin A, če ga uporabljamo kratkoročno, lahko pomaga podpreti sposobnost telesa za boj proti okužbam, zlasti pri okužbah dihal.

Multivitamini
Multivitamini – najpogostejše prehransko dopolnilo za dvig odpornosti

Minerali, ki so pomembni za krepitev imunskega sistema

Železo Prispeva k sproščanju energije pri presnovi; priporoča se ga pri slabokrvnosti, utrujenosti, šibkosti in izčrpanosti. Zaradi svoje vloge pri nastajanju rdečih krvničk in hemoglobina pa je primeren tudi ob močnih mesečnih krvavitvah in intenzivnem ukvarjanju s športom.

Cink lahko pomaga zmanjšati število okužb in trajanje prehlada, če ga  vzamemo v roku 24h po začetku težav. Cink prispeva k ohranjanju zdravih kosti, las, nohtov in zdrave kože. Cink ima vlogo pri ohranjanju vida in pri delovanju imunskega sistema.

Minerali
Železo, cink in selen – minerali priznane blagovne znamke TerraNova

Selen je ključno hranilo za imunsko funkcijo in ga zlahka dobimo iz živil, kot je brazilski oreh. Selen je tudi antioksidant, ki krepi obrambo telesa pred bakterijami, virusi in rakavimi celicam. Pripomore k ohranjanju zdravih las in nohtov. Ima pomembno vlogo pri delovanju imunskega sistema in ščitnice. Selen je integralni del vsaj petindvajsetih človeških selenoproteinov, med katerimi so posebej pomembni učinkoviti antioksidanti, ki ščitijo celice pred škodljivimi presnovnimi poškodbami.

Krepitev imunskega sistema s probiotiki

Probiotiki, ki vsebujejo “dobre bakterije pomagajo sistemu v našem črevesju, ki opravlja tako zahtevno nalogo, kot je urejevanje prebave in tvorbo imunskega sistema. Prav tako lahko zmanjšajo število okužb dihal, zlasti pri otrocih.

Če želimo črevesju dodati dobre bakterije, ga obnoviti, vzpostaviti in naseliti zdravo črevesno floro, potrebujemo žive, kvalitetne, klinično testirane probiotične človeške seve. Da se probiotiki kolonizirajo na steno naše črevesne sluznice, jih je potrebno uživati vsaj dva meseca z vsebnostjo vsaj 1-3 milijarde v enem odmerku. Poleg krepitve imunskega sistema probiotiki tudi povečajo absorbcijo vitaminov in mineralov.

probiotiki
V spletni trgovini BioKatka lahko v kategoriji prehranska dopolnila najdete tudi kategorijo probiotiki, ki bodo uravnali vašo črevesno floro in dvignili odpornost

Na splošno velja, da je potrebno čim več vitaminov in mineralov dobiti iz hrane. Torej, če sumite, da vam prehrana ne zagotavlja vseh potreb po mikrohranilih – morda na primer ne marate zelenjave ali pa ste na dieti, potem so prehranska dopolnila prava izbira. Dnevno uživanje multivitaminskih in mineralnih dodatkov poleg koristnih učinkov na imunski sistem lahko prinese tudi ostale koristi za zdravje.

Deset znakov, da potrebujemo krepitev imunskega sistema

1. Neprestano vas zebe in prehladi, smrkanje in kihanje si sledijo eden za drugim.

3. težave s trebuhom – pogoste driske, vetrovi ali zaprtje, so lahko znak, da je vaš imunski sistem ogrožen. Skoraj 70 odstotkov imunskega sistema se tvori v prebavnem traktu. Koristne bakterije in mikroorganizmi, ki tam živijo, branijo črevesje pred okužbami in podpirajo imunski sistem. Če je raven koristnih črevesnih bakterij prenizka, ne morejo uničevati virusov. Razvije se lahko kronično vnetje in celo avtoimunske motnje.

4. Rane se počasi celijo

Ko se opečete ali urežete, imunski sitem to zazna in poskuša rane čimprej zaceliti. Rani pošilja kri, bogato s hranili, ki pomaga pri regeneraciji nove kože. Ta postopek zdravljenja je odvisen od zdravih imunskih celic. Če pa je imunski sistem počasen, se koža ne more obnoviti. Namesto tega se rane težko in počasi zacelijo.

5. Pogoste okužbe

Če se vam zdi, da so okužbe pogoste, vam imunski sistem morda s tem pošilja določeno opozorilo. Bolezni, ki za zdravljenje potrebujejo antibiotike, angine, pljučnice, vnetja ušes se ne smejo pojaviti več kot enkrat na leto.

6. Stalen občutek utrujenosti

Če kljub temu, da veste, da imate spanca dovolj občutek utrujenosti ne izgine, pomeni, da vam imunski sitem sporoča, da je nekaj narobe. Ko se vaš imunski sitem z nečim spopada, pada tudi raven energije, saj jo telo poiskuša prihraniti, da imunski sistem vzpodbudi, da se lahko bori proti mikrobom.

7. Herpres

Okužbo povzroča virus herpes simplex 1 (HSV-1), s katerim se ljudje najpogosteje okužijo že v otroštvu. Virus v telesu ostane vse življenje, najpogosteje pa nov izbruh sproži oslabljen imunski sistem.

Zaključek in viri o krepitvi imunskega sistema

Torej, če povzamemo kaj je najpomembnejše za krepitev imunskega sistema. To je zdrava in redna prehrana, zadostna mera kakovostnega spanca, izogibanje stresu, redna fizična aktivnost.

Članek na spletni strani BioKatka.si je zgolj informativnega značaja in ni namenjen zdravljenju. Prehranska dopolnila, ki so opisana v članku niso nadomestilo za uravnoteženo prehrano. Pred uporabo prehranskih dopolnil se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom.

Viri:

  • (1) Medicalnewstoday
  • (2) Health.harvard
  • (3) Healthline