Kaj je vitamin D [In zakaj je pomembno, da ga uživamo]?

Kaj je vitamin D [In zakaj je pomembno, da ga uživamo]?

O pomembnosti D vitamina za naše zdravje smo v današnjem času verjetno že vsi slišali.  Toda ali sploh vemo kaj je vitamin D in ali je ta vitamin res tako pomemben?

Danes je o vitaminu D znanega že ogromno. Sončni vitamin, kot mu pravimo tudi drugače je zelo pomemben tako za naše dobro počutje, kot za preprečevanje bolezni na splošno.

Kaj je vitamin D [In kaj lahko povzroči pomanjkanje]?

Vitamin D je v maščobah topen vitamin in v telesu nastopa kot hormon. Poznamo dve obliki vitamina D: Vitamin D2 (ergokalciferol) in vitamin D3 (holekalciferol). Absorpcija slednjega naj bi bila boljša. Vitamin D ima glavno vlogo pri absorpciji kalcija v prebavilih. Kalcij je pomemben mineral za vzdrževanje in normalno rast zdravih kosti, zob in mišic.

Pomanjkanje D vitamina pri dojenčkih in otrocih

Pri dojenčkih in otrocih je lahko pomanjkanje vitamina D nevarno, privede lahko celo do rahitisa. Rahitis je bolezen kosti, za katero je značilno, da se kostno tkivo zmehča, kosti pa postanejo občutljive, se upognejo, lahko pa tudi zlomijo.

Pri odraslih se pri blagem pomanjkanju vitamina pojavijo utrujenost, izčrpanost, mišični krči. Pri izredno nizki koncentraciji vitamina D v telesu pa lahko privede do slabše absorpcije kalcija s tem pa tudi do nizke gostote kosti, pojavijo se lahko spontani zlomi in kasneje osteoporoza.

Pomanjkanje vitamina D so raziskovalci povezali tudi s slabšim delovanjem celotnega imunskega sistema. Za osebe, ki z običajnim vnosom hrane ne dobijo dovolj vitaminov in mineralov, je priporočljivo, da za dobro počutje in vzdrževanje zdravja jemljejo prehranska dopolnila. Osebe s šibkim imunskih sistemom namreč hitreje zbolijo za virusom gripe in prehlada.

Nizka raven vitamina D v telesu naj bi bila povezana tudi s povečanim tveganjem za bolezen arterij ter z nihanjem razpoloženja, depresijo ter nekaterimi drugimi hujšimi boleznimi, kot so rakava obolenja in avtoimunske bolezni. Ste že slišali za zimsko depresijo?

Kdaj je uživanje vitamina D najbolj pomembno?

Uživanje vitamina D je zelo priporočljivo v jesenskih in zimskih mesecih. Priporoča se jemanje vitamina D nekje od oktobra pa vse tja do maja. Ker je izpostavljenost soncu vedno manjša, je tudi možnost, da bi dobili zadostno količino Vitamina D majhna.

Nekateri ljudje zaradi načina življenja ali dela ne prejmejo dovolj sončnih žarkov (zadrževanje v zaprtih prostorih in pisarnah). Drugi pa se soncu izogibajo zaradi škodljivih učinkov, ki jih omenjajo vse pogosteje – spremembe na koži, ki lahko povzročijo razvoj kožnega raka, opekline in prezgodnje staranje kože. Razlog, da s soncem prejmemo premalo vitamina D je tudi v geografskega pasu, v katerem živimo.

Kdo najbolj potrebuje vitamin D?

Omenili smo že za kaj je vitamin D tako pomemben pri dojenčkih in pri otrocih. Ogrožena skupina so tudi starejša populacija, ki večino časa prebije v zaprtih prostorih in nosečnice, pri katerih lahko pomanjkanje vitamina D vodi do preeklampsije (stanje z visokim krvnim tlakom in visoko ravnjo beljakovin v urinu), sladkorne bolezni, lahko pride celo do zastoja rasti ploda ali prezgodnjega poroda. Nosečnica mora prejeti dovolj vitamina D, da se plodu kosti pravilno oblikujejo.

Absorbcija D vitamina

Čeprav se vitamin D sintetizira v koži pod vplivom sončne svetlobe, se njegova pretvorba bistveno zmanjša, če je koža prekrita z oblačili ali je namazana s sončno kremo. Takrat posežemo po naravnih prehranskih dopolnilih. To je vitaminu D, ki je naravno pridobljen iz lišajev in zato veganom prijazen in se odlično absorbira. Pomembni so seveda tudi drugi vitamini, če se pokaže, da jih naš organizem potrebuje.

Po zaužitju vitamina D3 absorpcija poteče v tankem črevesju, nato se presnavlja v jetrih, kjer prehaja v tako obliko, da jo kri lahko ponese po telesu. V ledvicah pa se vitamin D pretvori v hormon. Da je absorpcija vitamina dobra, mora tudi črevesna flora biti zdrava!

Doziranje vitamina D

V Sloveniji se vitamin D3 priporoča dodajati dojenčkom že po prvem tednu starosti. Odmerek 400IE (10 µg) je priporočljiv za dojenčke od prvega tedna starosti do enega leta in velja tako za dojene dojenčke, kot dojenčke, ki prejemajo mlečno formula. Za otroke nad enim letom starosti je priporočen dnevni odmerek 800IE (20 µg).

Nosečnice, doječe matere, bolniki, osebe, ki okrevajo po bolezni, osebe z motnjami prebave, osebe ki uživajo zdravila ali osebe s prekomerno težo imajo povečano tveganje za pomanjkanje vitamina D. Te osebe potrebujejo individualno svetovanje, lahko pa se vedno odpravijo na testiranje vitamina D v krvi. V večini primerov jim vitamina primanjkuje.

Po priporočilih Evropske agencije za varnost hrane (EFSA) je zgornja meja dnevnega vnosa vitamina D3:

  • za otroke od rojstva do enega leta 25 µg (1000 IE),
  • za otroke od 1 do 10 leta 50 µg (2000 IE),
  • od 11 leta naprej, vključno za nosečnice in doječe matere, 100 µg (4000 IE).

Kaj je vitamin D – [Kakšne so njegove koristi]

Pa poglejmo, katere zdravstvene trditve dovoli EFSA (Evropska agencija za varnost hrane) glede vitamina D:

  • prispeva k delovanju imunskega sistema,
  • prispeva k normalni ravni kalcija v krvi,
  • prispeva k normalni absorpciji kalcija in fosforja,
  • prispeva k delovanju mišic,
  • prispeva k ohranjanju zdravih kosti,
  • prispeva k ohranjanju zdravih zob,
  • ima vlogo pri delitvi celic.

Zaključek

Spoznali smo torej kaj je vitamin D in zakaj je tako pomemben. Katere so najbolj rizične skupine in v katerem letnem času je dodatno uživanje tega vitamina najbolj pomembno. D vitamin je za zdravje pomemben. Seveda pa je pomembna tudi skrb za telo, zdrav način življenja in gibanje, posebno v naravi.

(1) Healthline