Cimet [Zdravilni učinki cimeta in njegova uporaba]

Cimet [Zdravilni učinki cimeta in njegova uporaba]

Cimet je začimba, ki je že tisočletja zelo cenjena in je znana po svojih zdravilnih lastnostih. Verjetno ga je že vsak poizkusil, saj je cimet zaradi svojega eksotičnega okusa in arome nepogrešljiva sestavina vsake kuhinje.

Začetki uporabe cimeta segajo v obdobje 2800 let pred našim štetjem. Uporabljali so ga v različne namene, kot so maziljenje, balzamiranje in za zdravljenje različnih bolezni.

Dandanes je cimet predmet zanimanja številnih znanstvenikov, saj naj bi bil ga uporabljali kot pomoč pri različnih težavah. Ravno zato je sodobna znanost potrdila tisto, kar ljudje poznajo že od nekdaj.

Kaj je cimet?

Cimet, je avtohtona začimba iz družine Lauracea, ki jo najdemo v skoraj vsakem gospodinjstvu. Pridobivajo ga iz lubja drevesa.

Uporablja se predvsem kot aromatično sredstvo in je že dolgo glavna sestavina naše hrane. Majhne koščke skorje cimeta lahko dodate v enolončnice, sladice in druge jedi ali pa mleti cimet uporabljate v pecivu. V živilih se uporablja kot začimba in kot aroma v pijačah.

Naši predniki so ga uporabljali kot zdravilo za dihalne in prebavne bolezni. Mnogo manj znanega pa je o njegovem antiosidativnem delovanju, protivnetnem in protimikrobnem delovanju ter blagodejnem delovanju na krvni sladkor.

Vrste cimeta [In kakšne so razlike]

Obstajajo štiri osnovne vrste cimeta:

  • Pravi cimet ali cejlonski cimet ( Cinnamomum zeylanicum )
  • Indonezijski cimet ( Cinnamomum burmanni )
  • Vietnamski cimet ( Cinnamomum loureiroi )
  • Kasija cimet ali kitajski cimet ( Cinnamomum aromaticum ).

Glavni dve vrsti, ki sta nam najbolj poznani in najpogostejši sta: cejlonski in kasija ali kitajski cimet.

Cejlonski cimet prihaja iz Šrilanke. Nekateri mu pravijo tudi “pravi cimet”. Kasija cimet pa izvira iz južne Kitajske in je precej cenejši kot cejlonski.

Cejlonski cimet
Cejlonski cimet v prahu.

Cejlonski cimet

Cimet je začimba, ki se ga uporablja v raznih receptih.  Kot sestavina se je uporabljal skozi zgodovino, vse do antičnega Egipta. Včasih je bila redka in dragocena začimba in je veljala za darilo, primerno za kralje.

Danes je poceni in na voljo v vseh trgovinah. Najdemo ga kot sestavino v različnih živil in receptih. Najpogostejša oblika cimeta je kasija, ki ga imate verjetno v omarici vaše kuhinje. Toda vrsta cejlonskega cimeta je tista, ki se razlikuje od drugih.

Prepoznate ga lahko po svetlejši barvi in blagem okusu. Pprihaja iz drevesa, imenovanega Cinnamomum verum in ga mnogi uporabljajo zaradi njegovih zdravilnih lastnost.

Kakšne so prednosti cejlonskega cimeta?

Cejlonska vrsta cimeta ima svetlejšo barvo in je nežnega okusa. Njegove lastnosti prispevajo k številnim zdravstvenim koristim. Je ena najbolj okusnih in najbolj zdravih začimb na planetu.

Vrsta kasija vsebuje velike količine spojine, imenovane kumarin, ki naj bi bila v v večjih odmerkih celo škodljiva. Vsak cimet bi moral imeti koristi za zdravje, toda kasija lahko zaradi prisotnosti kumarinov, v velikih odmerkih povzroča težave.

Cejlonski cimet je v tem pogledu veliko boljša izbira in študije kažejo, da je v njem nivo kumarina precej nižji kot pri kasiji. Na žalost pa je večina cimeta, ki ga lahko kupite v trgovinah ravno kasija. Preden se odločite za nakup cimeta, ki ga nameravate uživati daljše obdobje, se dobro prepričajte, da boste nabavili cejlonsko različico cimeta. To velja še posebej, če je namen uživanja preprečevanje in omilitev zdravstvenih težav

Dokazane zdravilne koristi cimeta

Cimet je zelo okusna začimba in že tisočletja cenjena zaradi svojih zdravilnih lastnosti. Oglejte si 6 koristnih lastnosti cimeta za zdravje, ki so podprta z raziskavami.

1. Cimet je bogat z antioksidanti

Antioksidanti ščitijo vaše telo pred oksidativnimi poškodbami, ki jih povzročajo prosti radikali. V cimetu najdemo veliko antioksidantov, ki jih imenujemo polifenoli.

V raziskavi, ki je primerjala antioksidativno delovanje 26 začimb, je cimet postal zmagovalec. Presegel je celo učinke superživila, kot sta česen in origano. Zaradi njegovega antioksidativnega delovanja, ga lahko uporabljate kot naraven konzervans.

2. Protivnetne lastnosti cimeta

Antioksidanti v cimetu delujejo protivnetno, kar lahko zmanjša tveganje za bolezen. Telesu pomagajo v boju proti okužbam in pospešijo obnovo tkiv.

3. Zmanjševanje tveganja za srčne bolezni in uravnava krvnega tlaka

Raziskave cejlonskega cimeta, ki segajo v leto 1975 so pokazale, da bi lahko cejlonski cimet pomagal pri uravnavi krvnega tlaka. Podpira delovanje srca in ožilja ter prispeva k zdravemu delovanju srca.

Izboljša lahko nekatere ključne dejavnike tveganja za bolezni srca, vključno s holesterolom, trigliceridi in krvnim tlakom.

4. Vpliv cimeta na raven sladkorja v krvi

Ena od dobro poznanih lastnosti cimeta je tudi zniževanje krvnega sladkorja. Približno pol čajne žličke (1 gram) cimeta na dan lahko blagodejno vpliva na nivo sladkorja v krvi.

Učinkovit odmerek je običajno 1–6 gramov ali približno 0,5–2 čajni žlički cimeta na dan. Dokazano je, da ima tak odmerek močan antidiabetični učinek in znižuje raven sladkorja v krvi.

5. Cimet lahko ščiti pred težkimi boleznimi

Cejlonski cimet vsebuje protivnetne, antioksidativne in protimikrobne učinke. Te lastnosti pomenijo, da podpira vaše imunsko zdravje. Raziskave, ki so bile narejene na cejlonskem cimetu, so pokazale, da povečuje antioksidativno encimsko aktivnost. To pomeni, da lahko preprečuje ali zdravi nekatere vrste težkih bolezni .

6. Pomaga v boju proti bakterijskim in glivičnimi okužbami

Cinamaldehid, ena od glavnih aktivnih sestavin cimeta, lahko pomaga v boju proti različnim vrstam okužb.

Dokazano je, da cimetovo olje učinkovito zdravi okužbe povzročene z glivami. Antimikrobni učinki cimeta lahko pomagajo tudi pri preprečevanju in nastanku kariesa ter zmanjšanju slabega zadaha.

Cimet v prahu
Cimet v prahu

Previdno s cimetom

Kratkotrajno je uživanje zmernih količin cimeta kot začimbe ali kot dodatek je povsem varno za večino ljudi.

Vendar pa vrsta kasija vsebuje velike količine snovi, imenovane kumarin. To je naravna aroma, ki lahko vpliva na strjevanje krvi. Ker vrsta cimeta kasija vsebuje več kumarina, se za jemanje na daljše obdobje priporoča uživanje pravega ali cejlonskega cimeta.

Pomembno je poudariti, da ne smemo nikoli uporabljati cimeta kot popolno nadomestilo za zdravila pri zdravljenju omenjenih zdravstvenih težav.

Uporaba cejlonskega cimeta je varna, če ga jemljemo v odmerkih od 0,5 do 3 grame na dan, za obdobje do 6 mesecev.

Zgodovina cimeta

Uporaba cimeta sega v leto 2800 pred našim štetjem.  Takrat so ga v kitajščini sprva imenovali Kwai. Uporabljali so ga tudi kot sestavino mazilnega olja, ki ga je Mojzes uporabljal za maziljenje, kot omenja Biblija.

Rimljani so ga uporabljali zaradi zdravilnih lastnosti pri prebavilih in dihalih. Uporabljali so ga tudi na rimskih pogrebih, da bi preprečili vonj trupel. V Egiptu so ga uporabljali za balzamiranje mumij ter za dišave in arome.

Zaključek in viri

Cimet je na voljo kot dodatek in tudi začimba. Dodatki imajo lahko pozitivne učinke na zdravje in dobro počutje. 

Viri in literatura

  • (1) HealthLine
  • (2) Medicalnewstoday